Hielspoor of peesplaat ontsteking (fasciitis plataris)

Beschrijving

Hielspoor is een klacht aan de onder-/achterkant van de hak. De hak zelf is bij hielspoor niet aangedaan, maar de peesplaat aan de onderkant van de voet die van de hak naar de tenen loopt. Men spreekt erg snel van hielspoor, maar hielspoor ontstaat vaak pas in een laat stadium als gevolg van de overbelasting van de peesplaat onder de voet.

Peesplaatontsteking

Als gevolg van te veel trekkrachten op de peesplaat raakt deze overbelast. De overbelasting ontstaat vaak als gevolg van te veel druk of spanning op de peesplaat en hiel. De druk of spanning kan ontstaan door hardlopen of springen, maar kan ook ontstaan door verkeerde schoeisel of de stand van de voet. Vaak zijn er meespelende factoren te vinden aan de gehele zijde van de klacht. Hielspoor kan vanuit de rug ontstaan, als de zenuw uittredend vanuit de rug minder goed kan functioneren, reageren de spieren hierop met spierspanning. De spanning kan dan zo hard aan de onderliggende peesplaat trekken waardoor die overbelast.

Hielspoor

Hielspoor ontstaat pas in een later stadium van de peesplaatontsteking. Als gevolg van de trekkrachten “denkt” het lichaam dat het de plek met de verhoogde trekkrachten moet versterken. Het lichaam reageert hier dan op met het verkalken van de pees. De peesplaat wordt dan letterlijk versterkt met botweefsel aan de onderkant van de hak. Dat is natuurlijk uiterst vervelend als je erop moet lopen.

Fysiotherapie

Een fysiotherapeut zal starten met los maken van de regio waar de spanning bevindt, dit kan zijn vanuit de rug of in het boven- en onderbeen. Daarnaast zal de fysiotherapeut rekoefeningen mee geven, die ervoor zorgen dat de spanning in het gebied afneemt. Als gevolg van het afnemen van de spanning zullen er minder trekkrachten op de peesplaat plaatsvinden en zal deze tot rust komen. Indien de de fysiotherapeut een verkeerde stand van de voet vindt, zal de fysiotherapeut helpen met een andere stand aan te nemen en indien nodig zal hij doorverwijzen naar een podotherapeut. Fysiotherapie is vaak een goede behandeling voor hielspoor of een peesplaatontsteking.

Slijmbeursontsteking (bursitis)

Beschrijving

Een slijmbeurs is een zakje die voor een goede wrijving zorgt, zodat structuren goed over elkaar heen kunnen glijden. Slijmbeurzen komen dus voor op plekken waar weer wrijving ontstaat, bijvoorbeeld tussen een pees en het bot of tussen de huid en een bot. Normaal gesproken is een slijmbeurs bijna onzichtbaar en nemen ze niet veel ruimte in beslag. Er zijn meerdere slijmbeurzen in het lichaam, denk aan de heup, knie en schouder. De slijmbeurs in de schouder ligt precies onder het schouderdak en is verantwoordelijk voor het soepel laten glijden van spieren.

Locatie

De slijmbeurs kan door meerdere oorzaken geïrriteerd raken. Dit kan zijn door bovenhandse sporten, overbelasting, een scheurtje in een pees of door een ongeval. Bij ouderen is de slijmbeurs gevoeliger voor ontstekingen, dit komt doordat de pezen bij ouderen vaak van slechtere kwaliteit zijn, wat voor scheurtjes kan zorgen. Hier kan de slijmbeurs dan op reageren.

Mensen met een slijmbeursontsteking klagen vaak over pijn rond het schoudergewricht bij het heffen en draaien van de arm met eventuele uitstralende pijn naar de elleboog of nek. Daarnaast kan men klagen over nachtelijke pijn bij het liggen op de schouder en heeft men vaak moeite met het aantrekken van de jas.

Fysiotherapie

Een slijmbeursontsteking is vaak goed te behandelen. Een fysiotherapeut gaat allereerst op zoek naar de onderliggende oorzaak. Indien de oorzaak zoveel mogelijk wordt weggenomen zal er minder irritatie op de slijmbeurs zijn en zal deze tot rust komen. Daarnaast kan de fysiotherapeut helpen met de omliggende structuren vrij te maken, zodat de slijmbeurs minder snel bekneld raakt. De fysiotherapeut kan tenslotte helpen met oefeningen en taping.

Heb je fysieke klachten en wil je snel een oplossing? Plan dan direct een afspraak en kom deze week nog langs! Wij gaan er voor zorgen dat de klachten tot het verleden behoren.